Varför gillar jag inte de rödgröna?

Varför gillar jag inte de rödgröna? Jo ett av skälen till detta är följande. Jag skaffade mig en utbildning till fastighetsmäklare vilken jag betalade helt själv med egna pengar som jag skrapat ihop genom lågavlönat städjobb bla. Det var hård konkurrens om jobben men jag sökte jobben så fort jag fick nys om något. Tillslut fick jag napp och blev den som skulle få anställningen. Jag skulle få skriva på ett anställningskontrakt och börja arbeta som mäklare. Det enda som saknades var registreringen som man behöver för att få arbeta. Då 1995 visade det sig att socialdemokraterna,vänsterpartiet och miljöpartiet hade beslutat om införande av den nya tillsynsmyndigheten fastighetsmäklarnämnden.

Denna nämnd hade får man utgå ifrån utifrån instruktioner från den socialdemokratiska regeringen beslutat att inte utbildningen fick vara äldre än 5år för att man skulle få erhålla registrering. Jag hade passerat gränsen med 2år och fick inte den registrering jag behövde och fick inte anställningen enbart därför.

Jag skrev till justitieminister Laila Freivalds och bad om hjälp att undanröja fastighetsmäklarnämndens regler. Men fick jag nån hjälp tror ni? Icke!! Dessutom lät hon ärendet ligga tills efter valet 1998. På sommaren 1998 råkade jag av en tillfällighet träffa inrikesminister Lars Engqvist. Då jag visste att mitt ärende hamnat på inrikesdepartementet så tog jag upp mitt ärende med honom. Han sade bara"jag känner igen frågeställningen" men jag förstod rätt snart att han var totalt ointresserad av mig som väljare och mitt ärende. Detta visade sig när jag i slutet på 1998 fick svar från regeringskansliet. Jag fick avslag på min önskan om hjälp att undanröja fastighetsmäklarnämndens regler vilka dessutom står i konflikt med eurätten enligt vad jag fått fram.

Allt slutade tillslut med att jag gick in i väggen och tillsist blev jag förtidspensionär med en förtidspension på 6800kr i månaden. Medans de ansvariga politikerna satt med löner på 80000kr i månaden då.

Jag håller de rödgröna ansvariga för att jag förlorar mellan 500000 och 1000000kr om året i förlorad arbetsinkomst. Det finns tusentals andra som drabbats på samma sätt. Och detta enbart för att man fått för sig att sanera mäklarbranschen. Men inte har det väl blivit bättre av det snarare tvärtom. Den som är oseriös mäklare blir inte seriösare för att han har en färskare utbildning eller högskola.Högskoleutbildningen till fastighetsmäklare infördes för att socialdemokraterna ville göra det svårare för folk att bli fastighetsmäklare. Platserna är få och kraven höga,men det skapar inte seriösare fastighetsmäklare för det. Socialdemokraterna trampade in i något de inte förstod sig på och kompetensen i fastighetsmäklarnämnden sattes därefter. Det är för mycket myndighet och för lite verklighetsförankring tycker jag.

Den som råkar skada en klient eller köpare ekonomiskt har en ansvarsförsäkring som skall täcka ekonomisk skada. Vi kan bara orsaka ekonomiska skada som kan ersättas och jag tror de som är seriösa gör det utan knussel. En läkare som skadar en patient för livet eller tom orskar en patients död kommer lindrigare undan än en mäklare som råkar räkna fel på 1000kr i månadskostnad i köparens kalkyl. Jag ifrågasätter det rimliga i detta.

Jag kräver rimligare regler för mäklare och att fastighetsmäklarnämnden läggs ned och att tillsynen återgår till länsstyrelserna,det finns ingen kompetens i fastighetsmäklarnämnden och den klarar inte av uppdraget. Det är dessutom för lätt att anmäla mäklare idag. En mäklare bör inte ens kunna anmälas för en felkalkyl så länge han ersätter den skadelidandes skada. Jag vill ha rätten att få arbeta som mäklare eller om inte annat få ersättning för förlorad inkomst så att jag kan leva ett värdigt liv. Jag är bara 43 och att bara ha en förtidspension på 6800kr i månaden när jag skulle ha kunnat tjänat betydligt mer är inte ett värdigt liv.

Det jag och alla andra med samma utbildning råkat ut för är ett bevis för att de rödgröna skapar inga jobb,men gör däremot människor arbetslösa. I mitt fall fick jag benen avslagna då min utbildning var den enda potentiella födkrok jag hade. Är det ett trovärdigt regeringsalternativ när man behandlar människor på det här sättet?

Bör inte även människor av arbetarklass kunna bli mäklare??

Kommentarer
Postat av: Jag gillar din blogg!

De bör ifrågasätta politikernas utbildning också. Vad har dessa personer för utbildning.... INGEN ALLS!!



Fjollor!

2010-08-17 @ 00:45:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0